Kan mit barn få det bedre?

Funktionelle anfald kan behandles og i mange tilfælde kan anfaldene helt stoppe. Nogle gange kan det tage et stykke tid, før man finder ud af, hvordan man bedst får hjulpet barnet, men man ved fra forskning, at der er gode chancer for at barnet kan komme tilbage til et normalt børne- og ungeliv med skolegang og fritidsliv. For at få det bedre er det vigtigt at både barnet og familien engagerer sig i behandlingen og tager imod hjælp til at nedsætte eventuelle belastninger og til at lære kroppens signaler at kende.

Prognosen for det enkelte barn vil være forskellig afhængig af sværhedsgrad og varighed af sygdommen, tilstedeværelsen af andre fysiske eller psykiske sygdomme samt hvor godt barnet og familien kan samarbejde omkring behandlingen.

Efter en god periode med færre eller ingen anfald kan nogle opleve en tilbagegang med opblussen af anfald. Dette kan være meget frustrerende, og det er her vigtigt at forsøge at bevare roen og på ny undersøge om der er kendte eller nye belastninger, som der skal sættes fokus på at afhjælpe hos barnet og familien.