Hvordan hjælper jeg mit barn?

Barnet vil ofte opleve stort ubehag og kontroltab i forbindelse med de funktionelle anfald, og her kan man som forælder hjælpe sit barn rigtig meget ved blot at støtte barnet og vise, at man er der til at hjælpe med at rumme de frustrationer som anfaldene medfører. Barnet har brug for nogle stabile voksne omkring sig til at bevare roen og hjælpe med at navigere igennem det kaos, som anfaldene kan opleves at være.

Som forældre vil man helt naturligt kunne opleve stor frustration og måske endda frygt for anfaldene og blive påvirket af den usikkerhed, som de kan medføre. Det er vigtigt, at man som forælder også har fokus på egenomsorg og passer på sig selv, for ellers kan det blive svært at have overskud til at rumme og hjælpe barnet. Det kan i nogle tilfælde tage lang tid at behandle funktionelle anfald, og som forældre må man så vidt muligt forsøge at opretholde det vanlige liv med job og fritid og bede om hjælp i det omfang, som man har brug for det.