Hvordan håndterer man bedst anfaldene?

Det er vigtigt, at både voksne og elever omkring barnet bevarer roen under anfaldene og hjælper barnet stille og roligt. Hjælp eventuelt barnet hen til et roligt sted, hvor barnet kan få lov til at komme til sig selv i sit eget tempo. Sørg for at barnets klassekammerater ved, hvordan anfaldene skal håndteres, så der ikke opstår uro, hver gang barnet får et anfald. Der skal ikke ringes 112, med mindre barnet har slået sig alvorligt under anfaldet.

Anfaldene er ikke farlige, og man skal blot sørge for, at barnet får ro. Det er vigtigt ikke at give barnet for meget opmærksomhed under anfaldene, men i stedet lade barnet komme til sig selv i sit eget tempo. Man må gerne tale til barnet, da det kan være tryghedsskabende i de tilfælde, hvor barnet er i stand til at høre folk omkring sig under anfaldene. Man kunne for eksempel sige: ”Jeg kan se, at du er ved at få et anfald. Symptomerne er ikke farlige, og du vil snart være okay igen. Jeg vil være i nærheden af dig, men jeg vil give dig ro til at berolige dig selv, fordi vi ved, at det er det, som hjælper bedst”.

Det er vigtigt, at alle som har med barnet at gøre, håndterer anfaldene ensartet, så tilgangen er den samme i både skole, hjem og fritid. Det anbefales, at alle i barnets netværk involveres i at udarbejde en handleplan for håndtering af anfaldene, så der sikres en tryg håndtering, som tillader barnet at vende tilbage til sine normale aktiviteter i skole og fritid så hurtigt som muligt.