En gruppe af specialister i epilepsi, neurologi, neuropsykologi og neuropsykiatri kaldet “The International League Against Epilepsy” (ILAE) har udviklet en trindelt tilgang til diagnosticering af funktionelle anfald [1]. Formålet med denne tilgang er at skabe større bevidsthed om baggrunden for at stille diagnosen og større gennemsigtighed i diagnosticeringsprocessen [1].
Trindelt tilgang til diagnosticering af funktionelle anfald.
Diagnostisk niveau | Vidne til anfald | EEG |
Mulig | Anfaldet beskrives af et vidne eller af patienten selv.
| Rutine EEG eller søvndepriveret EEG foretaget mellem anfald viser ingen epileptiform aktivitet. |
Sandsynlig | En kliniker bevidner et anfald eller ser en videooptagelse af et anfald med en semiologi typisk for funktionelle anfald. | Rutine EEG eller søvndepriveret EEG foretaget mellem anfald viser ingen epileptiform aktivitet. |
Klinisk etableret | En kliniker med erfaring indenfor diagnosticering af anfald bevidner et anfald, eller ser en videooptagelse af et anfald med en semiologi typisk for funktionelle anfald (men ikke med samtidig EEG-måling). | Rutine- eller ambulant iktal EEG under et typisk anfald viser ingen epileptiform aktivitet, selvom man på baggrund af anfaldets semiologi ville forvente det. |
Dokumenteret | En kliniker med erfaring indenfor diagnosticering af anfald bevidner et anfald med en semiologi typisk for funktionelle anfald (mens patienten er på video-EEG). | Et anfald med en semiologi typisk for funktionelle anfald optages på iktal video-EEG og indikerer ingen epileptiform aktivitet umiddelbart før, under eller efter anfaldet. |
Bemærk: På alle niveauer skal anamnesen være konsistent med funktionelle anfald; EEG = Elektroencephalografi.
Efter: LaFrance, W. C., Baker, G. A., Duncan, R., Goldstein, L. H., & Reuber, M. (2013). Minimum requirements for the diagnosis of psychogenic nonepileptic seizures: a staged approach. Epilepsia, 54(11), 2005-2018.
|
Kilder
Dworetzky, B. (2014). Moving Beyond Ruling Out Epilepsy: It Is PNES!. Epilepsy Currents, 14(3), 131-133